Zagubieni w liczbach i gigabajtach? Wykorzystanie narzędzi analitycznych Big Data

Jedna z podstawowych zasad biznesu brzmi: wykorzystuj wszystkie okazje do rozwinięcia przedsiębiorstwa i pomnożenia zysków! To chyba wie każdy. Tymczasem lwia część specjalistów ds. rachunkowości marnuje wyjątkową szansę, którą jest Big Data, czasami nieświadomie.

INFO_17_21.jpg

Wszyscy analitycy bankowi, specjaliści od obsługi klienta czy menedżerowie jednym chórem powtarzają, iż słynne już Big Data to przyszłość biznesu. Coraz częściej ten pogląd podzielają księgowi czy biegli rewidenci. Wiedzą, co mówią! Globalny rynek analityki Big Data rośnie w gwałtownym tempie – według IDC do 2022 r. będzie wart 260 miliardów dolarów, a do końca dekady wzrost ma się utrzymać na poziomie 11,9 proc. rok do roku1. Skąd tak duża wartość tego rynku? Przesadzone szacunki? Wcale nie. Jednak sytuacja wśród polskich firm, także tych specjalizujących się w rachunkowości, nie napawa optymizmem! Jak wskazuje raport Intela, w Polsce zaledwie 18 proc. firm wykorzystuje zautomatyzowane zbiory danych i informacji2. Niektórzy mogliby stwierdzić, że tak słaby wynik jest efektem tego, iż korzystanie ze źródeł Big Data jest trendem zachodnim i przeznaczonym na tamtejsze rynki. Czy aby na pewno? Wystarczy popatrzeć na nasz region – Czesi, Węgrzy i Słowacy korzystają z danych znacznie częściej niż polskie firmy. Z kolei ostatni ranking Komisji Europejskiej badający popularyzację rozwiązań służących do przetwarzania wielkich zbiorów danych uplasował Polskę na szarym końcu – konkretniej, na trzecim miejscu od końca. Wyprzedzamy jedynie Cypr i… Niemcy. Uważam jednak, że powyższe cyfry prezentują fantastyczną perspektywę. Czarno na białym pokazują, iż polski rynek Big Data ma potężne szanse rozwoju, niespotykane wcześniej w Europie. Wystarczy więc tylko te szanse chwytać.

Czym jest Big Data?

Określenie Big Data służy do opisania dużych zbiorów danych, liczonych nie w megabajtach czy gigabajtach, ale zetabajtach (tryliardach bajtów), które są gromadzone w systemach informatycznych (serwerowniach) i udostępniane poprzez sieci (takie jak np. chmura obliczeniowa). Rozwój infrastruktury informatycznej w ostatnich latach sprawił, iż ilość danych oraz towarzyszące im zbiory informacji rozrastają się w tempie trudnym do zmierzenia. IBM szacuje, że 90 proc. danych na świecie zostało wytworzonych w ciągu ostatnich trzech lat3. Są one coraz efektywniej agregowane, analizowane i przetwarzane, co powiela tylko możliwości biznesowe płynące z ich posiadania. Obecnie analityka i tzw. badanie danych nie jest już tylko zadaniem dla zasobów ludzkich. Człowiek pełni w niej rolę koordynującą, tworzy jedynie algorytmy, polecenia, które jak dyrygent nadają tempo i ton orkiestrze narzędzi analitycznych używanych przez sztuczną inteligencję. Odpowiednia strategia analityki sprawia, iż wykorzystanie danych daje realną szansę wejścia na dotychczas niespotykany poziom modernizacji firm. Co więcej, każda firma może sięgnąć po analitykę danych, która jest oparta na automatyzacji czy uczeniu maszynowym — także i te z sektora MŚP. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę ze wszystkich korzyści Big Data, ale jednocześnie trochę się boją – przede wszystkim wydatków. Czy nad Wisłą budżety firm mogą uwzględnić koszty związane ze zbieraniem oraz przetwarzaniem danych z różnorodnych źródeł? Oczywiście – ale o tym dalej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.