IFRS czy US GAAP?

Rachunkowość to język biznesu, którym posługuje się świat gospodarki. Obecnie można zaobserwować coraz większą presję na uczynienie z rachunkowości międzynarodowego i uniwersalnego języka. Dlaczego interesują nas te dwa systemy rachunkowości: IFRS i US GAAP? Otóż dlatego, że są to dominujące, ponadnarodowe systemy, mające największy wpływ w dziedzinie rachunkowości na świecie.

CiRZ_250_37.jpg

Standardy IFRS swoją dominację uzyskały poprzez zasięg terytorialny. Stosowane są w ponad 110 krajach, natomiast standardy US GAAP powstałe w Stanach Zjednoczonych, wyznaczają kierunek do wejścia na Nowojorską Giełdę Papierów Wartościowych i uzyskanie dostępu do innych amerykańskich rynków kapitałowych. Oczywiście z rozwiązań US GAAP mogą korzystać przedsiębiorcy w USA niekoniecznie notowani na giełdzie, a także przedsiębiorcy z innych obszarów globu, zwłaszcza w sytuacji prowadzenia swojej działalności na poziomie międzynarodowym.

Za pomocą cyfr i odpowiednich zapisów można przedstawić obraz jednostki. W tym celu należy zastosować najlepsze standardy. W dobie globalizacji idealnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie jednego schematu ogólnie akceptowanych standardów rachunkowości, umożliwiającego dokonanie porównania poszczególnych przedsiębiorstw w skali światowej. Tak dobrze jednak nie jest. Mimo podejmowanych wysiłków przez organizacje zajmujące się rachunkowością, regulacje dotyczące tego zakresu różnią się w poszczególnych krajach.

Nawet gdyby przyjąć, że działa jeden obowiązujący system rachunkowości, to mogą pojawić się różnice w interpretacji i stosowaniu jednakowo brzmiących przepisów w różnych częściach świata, wynikające z uwarunkowań o charakterze historycznym, kulturowym czy też z zastosowania innego systemu prawnego. Tak więc nadal wyróżniamy dwa główne nurty, tj. US GAAP i IFRS, a także dwie najważniejsze organizacje zajmujące się standardami rachunkowości o charakterze ponadnarodowym, czyli Radę Standardów Rachunkowości Finansowej (Financial Accounting Standards Board – FASB) i Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (International Accounting Standards Board – IASB).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.