Optymalizacja podatkowa wyniku finansowego

Optymalizacja podatkowa jest tematem niezwykle szerokim – istnieją metody umożliwiające delikatne korekty zobowiązania podatkowego przed końcem roku podatkowego, np. poprzez przeznaczanie wypracowanych zysków na inwestycje lub wpłaty na konta emerytalne, aż po skrajne metody optymalizacji, takie jak przenoszenie prowadzonej działalności do rajów podatkowych.

Ponieważ unikanie opodatkowania w ten drugi sposób budzi kontrowersje i częstokroć jest uznawane przez społeczeństwo za nieuczciwe praktyki biznesowe, co może negatywnie wpłynąć na postrzeganie podmiotu przez partnerów biznesowych oraz klientów, niniejszy artykuł został poświęcony łagodniejszym metodom optymalizacji, które nie godzą w wizerunek firmy. Warto zwrócić na to uwagę, tym bardziej że pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu nieustannie zyskuje na znaczeniu. Ponadto przepisy prawne ograniczają możliwości rejestracji spółek w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, m.in. poprzez specjalny nadzór przedsiębiorstw zarejestrowanych w krajach znajdujących się na tzw. czarnych listach rajów podatkowych1.

Optymalizację czas zacząć

Wśród przedsiębiorstw, szczególnie tych z sektora MŚP, można spotkać się z podejściem, w którym o wielkości zobowiązania podatkowego myśli się dopiero na końcu roku podatkowego. Takie działanie może okazać się zgubne, gdyż wiele działań optymalizacyjnych wymaga czasu i wcześniejszego zaplanowania. Kiedy zatem jest odpowiedni czas na podjęcie pierwszych kroków w celu zarządzania obciążeniem fiskalnym? Odpowiedź na to pytanie jest jedna – najwcześniej jak to możliwe. O optymalizacji podatkowej warto pomyśleć już na etapie wyboru formy organizacyjno-prawnej spółki. Niektóre z nich mogą okazać się bardziej korzystne od innych z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa. W Polsce dużą popularnością cieszą się obecnie spółki komandytowe. Wybór tej formy ma wiele zalet, m.in. umożliwia ograniczenie zobowiązania podatkowego poprzez uniknięcie podwójnego opodatkowania, jak ma to miejsce w przypadku spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej). W przypadku spółek kapitałowych podatek dochodowy płacony jest przez spółkę od wygenerowanego dochodu, a następnie przez udziałowców w momencie otrzymania dywidendy. Z kolei dochód spółki komandytowej, jako podmiotu nieposiadającego osobowości prawnej, co do zasady nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podatek ten w spółce komandytowej jest więc z reguły płacony tylko na etapie wypłaty dywidendy. Jeśli zatem rozważany jest wybór między spółką komandytową a spółką akcyjną lub spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, warto wziąć pod uwagę oszczędności, jakie przynosi prowadzenie spółki bez osobowości prawnej. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, gdy udziałowcem spółki komandytowej jest spółka kapitałowa, wówczas wypłacane dywidendy powiększają dochód tej spółki, który podlega opodatkowaniu w momencie uzyskania przez nią dochodu, jak i przy wypłacie dywidendy.

Istnieją jednak sytuacje, w których utworzenie spółki kapitałowej jest koniecznością. Posiadanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej wbrew pozorom nie rodzi każdorazowo przymusu podwójnego opodatkowania. Wspólnicy częstokroć są czynnie zaangażowani w sprawy firmy. To umożliwia zatrudnienie ich na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych. Rozważmy hipotetyczną sytuację, w której udziałowiec spółki z o.o. otrzymuje wyłącznie wynagrodzenie w postaci dywidendy lub zostaje zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy-zlecenia i część środków otrzymuje w postaci zapłaty z tytułu umowy. W przypadku zatrudnienia będzie on otrzymywał kwotę 35 zł brutto za godzinę pracy. Średnio przepracowuje w spółce 50 godzin miesięcznie. Korzyści finansowe ze stosowania takiego rozwiązania, przy założeniu, że udziałowiec ten znajduje się w 18-procentowym progu PIT, zostały zaprezentowane na przykładzie w poniższej tabeli.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.