Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Potrzeba przedstawienia sytuacji finansowej firmy w odpowiednim świetle może być powodem stosowania drobnych lub większych zabiegów mających na celu osiągnięcie oczekiwanego stanu. W takich przypadkach pomocne okazuje się stosowanie rachunkowości kreatywnej. Rachunkowość kreatywna jest pojęciem dość kontrowersyjnym. Bywa używane zamiennie z pojęciami „agresywna księgowość” czy „manipulacje księgowe”, może też kojarzyć się z wprowadzaniem odbiorcy sprawozdania w błąd lub nawet oszustwem finansowym, jednak nie zawsze stosowanie zabiegów rachunkowości kreatywnej będzie zjawiskiem negatywnym. W łagodnym wydaniu może w jeszcze bardziej rzetelny i precyzyjny sposób ukazać rzeczywistą kondycję przedsiębiorstwa.

digital-composite-image-illuminated-light-bulb-by-coins-calculator-with-pen-table.jpg

Kreatywna rachunkowość to wykorzystanie swobody wyboru w tworzeniu sprawozdań finansowych. Może dotyczyć kreatywności, manipulowania wskaźnikami, ukrywania ryzyka i osiągania premii, należy odróżnić ją jednak od rachunkowości agresywnej i oszukańczej, które mają negatywne skutki i są niezgodne z prawem.

Kreatywna rachunkowość to takie wykorzystanie zakresu wolności osób, które sporządzają sprawozdanie, który wynika z braku odpowiednich wzorców, standardów, reguł i procedur, będących podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących procesu tworzenia informacji prezentowanych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw, a mianowicie dokonania wyboru w przypadkach, w których jest możliwość uznawania, wyceny, ujawniania i prezentacji informacji.

Rachunkowość agresywna wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości, których swoboda nie jest w żaden sposób ograniczona, w sposób prowadzący do manipulacji danymi finansowymi oraz mający na celu wprowadzenie w błąd odbiorców informacji zawartych w zniekształconym sprawozdaniu finansowym.

Rachunkowość oszukańcza oznacza natomiast celowe oszustwo księgowe, tj. działanie niezgodne z prawem, obejmujące manipulacje danymi finansowymi, mające na celu osiągnięcie pewnych korzyści.

W jakim celu stosowana jest rachunkowość kreatywna:

  • zwiększanie zysku lub zmniejszanie strat,
  • manipulowanie wskaźnikami, które są używane podczas analizy finansowej,
  • poprawa wizerunku firmy – przekonanie innych o swojej wiarygodności (np. partnerów handlowych, pożyczkodawców, kredytodawców),
  • ukrywanie słabej kondycji finansowej,
  • sterowanie osiągnięciami menedżerów w przypadkach otrzymywania premii za wyniki,
  • unikanie negatywnych skutków, które mogą wyniknąć z przeprowadzonej bezpośrednio lub pośrednio kontroli przez akcjonariuszy,
  • umożliwienie uzyskania kapitału, który w innym sposób byłby niedostępny.

Poziomy rachunkowości kreatywnej

W zależności od stopnia ingerencji w wierny i rzetelny obraz jednostki w sprawozdaniu finansowym oraz poziomu niezgodności przekazywanego obrazu sytuacji finansowej można podzielić rachunkowość kreatywną na cztery poziomy/ płaszczyzny:

  1. rachunkowość kreatywna jako twórcze narzędzie umożliwiające dobór takich rozwiązań oraz metod wyliczeń, których zastosowanie ukazuje najwierniejszy obraz jednostki,
  2. rachunkowość kreatywna wykorzystująca swobodę zasad rachunkowości do kreowania oczekiwanych wartości,
  3. rachunkowość kreatywna wykorzystująca nadinterpretację przepisów prawa, naginanie oraz łamanie zasad rachunkowości,
  4. manipulowanie wynikiem finansowym i łamanie zasad rachunkowości oraz prawa w celu modelowania wartości wykazanych w sprawozdaniu.

Dwie pierwsze płaszczyzny można nazwać kreatywnym wykorzystaniem przepisów prawa i interpretacji, natomiast w przypadku trzeciej oraz czwartej płaszczyzny dochodzi do nadinterpretacji – która ma przynieść zarządzającym jednostką dodatkowe korzyści. Płaszczyznę trzecią oraz czwartą można nazwać działaniami w zakresie rachunkowości agresywnej – tego typu działania są już wykorzystaniem swobody do własnych korzyści poprzez świadome oszustwa księgowe.

Przykłady rachunkowości kreatywnej

Rachunkowość kreatywna jest stosowana w celu takiego ukształtowania danych finansowych w sprawozdaniu finansowym , żeby odbiorca sprawozdania odczytał je tak, jak oczekuje tego sporządzający sprawozdanie finansowe. Informacja, którą otrzymuje odbiorca, czytając sprawozdanie finansowe, ma wywołać obraz korzystniejszy niż stan faktyczny lub obraz gorszy.

Odbiorcami sprawozdań finansowych są: inwestorzy, udziałowcy, banki, wierzyciele, dostawcy, pracownicy, klienci.

W celu projekcji oczekiwanego obrazu przedsiębiorstwa stosowane są określone rodzaje manipulacji w sprawozdaniach finansowych polegające na zniekształcaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Manipulacje mogą być skutkiem wykorzystania swobody w wyborze rozwiązań stosowanych przez jednostkę, jaką pozostawia ustawa o rachunkowości, jak również być wynikiem oszustwa. Ustalając zasady (politykę) rachunkowości, trzeba pamiętać, że wybrane rozwiązania mają na celu jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji ekonomicznej jednostki.

Obszary rachunkowości kreatywnej: Bilans, rachunek zysków i strat.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.