Analiza potencjału strategicznego firmy

Współczesne przedsiębiorstwo musi nie tylko wypracować zysk, ale również być konkurencyjne na rynku. Nie wystarczy śledzić konkurencji, trzeba także znajdować takie zdolności czy zasoby organizacyjne, które pozwolą ją wyprzedzić i zdobyć przewagę. Pierwszym krokiem umożliwiającym takie działanie jest analiza potencjału strategicznego. Ma na celu określenie szans firmy na rynku, przewidzenie potencjalnych zagrożeń ze strony konkurencji i oszacowanie potencjału przedsiębiorstwa, dzięki któremu zdoła ono osiągnąć przewagę nad rywalami w swojej branży.

photodune-2540453-market-analysis-xs.jpg

Analiza potencjału strategicznego to, inaczej mówiąc, analiza czynników sukcesu. Może ona być przeprowadzona w dwóch ujęciach. Pierwsze z nich koncentruje się na zdolności dostosowania się organizacji do warunków panujących na rynku, drugie na wewnętrznych zasobach organizacji, dzięki którym zdoła ona osiągnąć przewagę nad konkurencją.

Analiza zasobów firm

Drugie podejście do analizy potencjału strategicznego firmy, często nazywane podejściem zasobowym, koncentruje się na zasobach, którymi dysponuje firma (materialnych i niematerialnych). Główne trzy metody analizy zasobów podmiotu to:

1. Analiza łańcucha wartości – z jednej strony nawiązuje do całego cyklu produkcyjnego – od zakupów materiałów i surowców aż do sprzedaży gotowego produktu. Podejście takie pozwala zidentyfikować poszczególne bloki działalności, przez które przechodzi wyrób, oraz zbadać i określić ich atrakcyjność. Z drugiej strony podejście to nawiązuje do analizy zasobów odwołujących się do wewnętrznego łańcucha wartości, określanego przez funkcje podstawowe (zakupy, produkcja, sprzedaż) oraz pomocnicze (zarządzanie, doradztwo). Szacuje ich atrakcyjność względem konkurencji,

2. Analiza kluczowych czynników sukcesu – w tym rodzaju analizy należy poznać kluczowe czynniki sukcesu w sektorze, w którym działa firma, oraz zbadać, czy podmiot je posiada. Jednostka powinna dysponować wszystkimi kluczowymi zasobami, ale nie musi być najlepsza we wszystkich. Listę kluczowych zasobów wyznacza się na podstawie czynników, które posiada lider danej branży,

3. Bilans strategiczny przedsiębiorstwa – zakłada całościową analizę zasobów przedsiębiorstwa, co pozwala na wyodrębnienie mocnych i słabych stron. Nie ma w niej podziału na zasoby ważne czy nieważne z punktu widzenia firmy. Wśród mocnych stron mogą się znaleźć zarówno istotne, jak i mniej istotne zasoby.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.