Budżetowanie zadaniowe jako nowa koncepcja zarządzania

W praktyce wykorzystywanych jest wiele metod zarządzania. Jedną z nich, znajdującą zastosowanie w sektorze publicznym, jest budżetowanie zadaniowe. Umożliwia ono racjonalizację wydatków publicznych oraz przyczynia się do wzrostu skuteczności i efektywności realizowanych zadań.

CIRZ_09_43.jpg

Budżetowanie zadaniowe stanowi główną część systemu wieloletniego planowania strategicznego, zapewniającą racjonalną alokację i efektywne wykorzystanie środków publicznych za pośrednictwem rozbudowanej struktury celów i zadań1. Jest ono uważane za metodę zarządzania gwarantującą kontrolę wykorzystania środków publicznych, zorientowaną na rezultaty. Wymaga ona zarówno odpowiedniego zrównoważenia nakładów i efektów w ramach zastosowanych narzędzi controllingowych, jak i uwzględnienia aktywnej roli wykonawców oraz znaczenia decentralizacji i odpowiedzialności.

Budżetowanie zadaniowe wymaga dłuższego okresu doskonalenia rozwiązań w obszarach procedur postępowania, określających2:

sposób sporządzania planów budżetowych obejmujących zadania, preliminarze środków finansowych, harmonogramy działań i wykonawców,

systemowe rozwiązania w zakresie wykorzystania rachunku ekonomicznego,

zmienność funkcji, zadań i wskaźników,

kompetencje w zakresie podejmowania decyzji i dysponowania środkami budżetowymi,

sposób prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,

stosowane narzędzia analizy i kontroli.

Budżetowanie zadaniowe realizuje wiele zasad nowego zarządzania publicznego, takich jak3:

orientacja na osiąganie wyników kosztem orientacji na procesy,

przejście od tradycyjnej administracji publicznej w kierunku modelu kładącego nacisk na personalną odpowiedzialność kierownictwa,

wola odejścia od klasycznej biurokracji w kierunku stworzenia bardziej elastycznych warunków zatrudnienia, pracy i organizacji,

jasno wytyczone cele stawiane przed organizacją, pracownikami oraz możliwy do oceny za pomocą mierników zakres ich realizacji,

ocena programów publicznych według zasady 3E: oszczędność, efektywność i skuteczność (ang. economy, efficiency, effectiveness),

poddanie ocenie rynkowej części zadań realizowanych przez sektor publiczny,

dążenie w kierunku ograniczania funkcji pełnionych przez władze publiczne poprzez prywatyzację.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.