Czym są zwinne metodyki zarządzania projektami?

Tradycyjne metodyki zarządzania projektami doskonale sprawdzają się w przypadku przedsięwzięć, które charakteryzują się dużą przewidywalnością i dla których została sporządzona szczegółowa dokumentacja, a klient dokładnie wie, co chce otrzymać. Co jednak, jeśli zapewnienie żadnego z tych aspektów nie jest możliwe? Tu z pomocą przychodzą metodyki zwinne, w których zmiana stanowi naturalny, pożądany element projektu.

INFO_20_44.jpg

Kiedy stosować zwinne podejście?

Tradycyjne metody zarządzania projektami, oprócz szeregu zalet, mają także swoje ograniczenia. Jedną z nich jest niewątpliwie niska odporność na zmiany, przez co one obecnie rzadko wykorzystywane w przypadku projektów IT. W obszarze tym ważne jest szybkie reagowanie na potrzeby rynku, wykorzystywanie najnowszych rozwiązań technologicznych i tworzenie innowacyjnych produktów, które kreują nową wartość dla klientów. W efekcie projekt nie może być „sztywny”, ale musi cały czas podlegać ewolucji, elastycznie reagować na sygnały pochodzące z rynku. W przypadku projektów innowacyjnych niemożliwe jest również precyzyjne zaplanowanie wszystkich prac, jakie będzie musiał wykonać zespół projektowy. Często w trakcie ich realizacji pojawiają się nowe problemy i ograniczenia, które wymagają indywidualnego podejścia.

Z uwagi na szybki rozwój technologii, w przypadku złożonych projektów – może się zmieniać wraz z postępem prac projektowych. Wskutek tego w trakcie realizacji kolejnych prac mogą pojawiać się nowe wymagania funkcjonalne i techniczne, które należy uwzględnić, by efekt projektu miał wartość dla klienta. Zwinne podejście do zarządzania projektami warto stosować szczególnie gdy:

  • organizacja realizuje dany projekt po raz pierwszy,
  • zakres projektu, jak i prace, które wiążą się z jego realizacją, nie są do końca zdane,
  • klient zgłasza, że w trakcie realizacji projektu mogą pojawić się nowe wymagania funkcjonalne i techniczne,
  • projekt jest złożony i wieloetapowy, a klientowi zależy, by produkt powstawał w modelu przyrostowym.

Zwinne zarządzanie projektami – co to takiego?

Zwinne zarządzanie projektami (ang. agile project management) można scharakteryzować jako zbiór metodyk i narzędzi przeznaczonych do wykorzystania w przypadku projektów, które spełniają wymienione wyżej kryteria. Podejście to opiera się na tak zwanym manifeście zwinnego zarządzania, ogłoszonym w 2001 r., w którym wyodrębniono cztery kluczowe obszary:

  • ludzie i narzędzia,
  • działający produkt,
  • współpraca z klientem,
  • reagowanie na zmiany.

Aspekty te stanowiły przeciwieństwo tradycyjnych wartości wykorzystywanych w klasycznych metodykach, w których ważne były procesy realizowane na podstawie obszernej dokumentacji i formalnych ustaleń. Zmianie uległ też sposób rozumienia celu projektu – w podejściu zwinnym nie jest nim tylko wykonanie planu projektu, ale też zaspokojenie potrzeb klienta.

Metodyki agile’owe opierają się na założeniu, że w zarządzaniu projektem większy nacisk należy położyć na ludzi – ich efektywność, kreatywność, pomysłowość, a także samodzielność. W efekcie środowisko, w którym powstaje projekt, powinno być na tyle elastyczne, by pozwalało na opracowywanie, wdrażanie i testowanie nowych pomysłów. Z czynnikiem ludzkim związany jest również aspekt komunikacji. W zwinnych projektach przybiera ona często nieformalną formę, dzięki czemu jest szybsza i bardziej efektywna, a także pozwala na bardziej elastyczną realizację zadań w zmiennym otoczeniu. Odejście od sztywnych procedur i formalnych ustaleń sprawia z kolei, że w metodykach zwinnych zarządzanie projektem ma często charakter intuicyjny. Opiera się na szybkim reagowaniu zarówno na szanse, jak i zagrożenia dla realizowanych prac. To z kolei pozwala bardziej efektywnie wykorzystać zasoby.

Jednym z niewątpliwych atutów zwinnego zarządzania projektami jest włączenie. Podejście to opiera się na założeniu, że celem projektu jest zaspokojenie potrzeb zgłaszanych przez stronę biznesową poprzez dostarczenie tego, czego klient faktycznie potrzebuje. Odmienne podejście metodyki agile’owe proponują również w kwestii planowania. Proces ten jest w tym przypadku zdecydowanie bardziej ograniczony, niż ma to miejsce w podejściu tradycyjnym. Plan projektu ma powstać „w samą porę”, a zatem nie musi obejmować całego projektu, ale jedynie zaplanowane do realizacji w najbliższym czasie prace. Dzięki temu możliwe jest szybsze reagowanie na zmiany – zarówno te wynikające z potrzeb klienta, jak i technologii dostępnych na rynku.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.