Strategia innowacji firmy i jej finansowanie - o czym pamiętać

Innowacyjność to w obecnych czasach konieczność. Jest głównym czynnikiem wpływającym na rozwój przedsiębiorstw, ale też w coraz większym stopniu pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej. Mimo tego wiele firm nie wie, jak podejść do prowadzenia działalności innowacyjnej w sposób systematyczny. Dotyczy to w szczególności tych podmiotów, które dotychczas nie prowadziły żadnych prac nad tworzeniem własnych rozwiązań technicznych, ich usprawnień bądź nie opracowywały autorskich sposobów świadczenia usług. Firmy te często też nie dysponują pracownikami, którzy mogliby takie prace prowadzić. Co więcej, dotychczas nie brały nawet pod uwagę współpracy z ekspertami zewnętrznymi z jednostek naukowych.

DiF_17_03.jpg

Od czego zacząć?

Przy planowaniu rozwoju działalności innowacyjnej niezwykle ważne jest przyjęcie kompleksowego podejścia. Dążenie do podniesienia poziomu innowacyjności musi być czymś więcej niż realizacją jednostkowych projektów badawczych. Nastawienie na innowacyjność to zmiana sposobu myślenia o całokształcie działalności firmy i wszystkich zachodzących w niej procesach. Budowanie wartości firmy na bazie nowych technologii wymaga więc sformułowania kompleksowej strategii innowacji. Podstawowe kroki jej definiowania są takie same jak w przypadku innych dokumentów strategicznych – określenie celów, analiza

i przypisanie zasobów, priorytetyzacja działań, wytyczenie harmonogramu realizacji i monitorowania. Dodatkowo istnieje jednak szereg elementów specyficznych dla strategii innowacyjności, których wdrożenie decyduje o jej skuteczności:

Stan faktyczny i bieżąca aktualizacja

Rozwój nowych technologii ma charakter niezwykle dynamiczny. Co miesiąc do urzędów patentowych zgłaszane są setki nowych wynalazków i rozwiązań technologicznych. Mając na uwadze kosztochłonność prowadzenia badań, a także fakt, że około 25% wszystkich wydatków na badania i rozwój dotyczy kwestii, które zostały już rozwiązane lub opracowane, szczególnego znaczenia nabiera bieżący monitoring działalności konkurencji, a także identyfikacja nisz technologicznych oraz trendów rozwojowych w danej branży.

Rezygnacja z podejścia liniowego (kaskadowego) na rzecz ciągłego (zwinnego)

Duża zmienność uwarunkowań zewnętrznych (stanu rozwoju technologii, zapotrzebowania rynkowego, trendów technologicznych) i równocześnie duża niepewność towarzysząca realizacji projektów B+R wymuszają odejście od tradycyjnego, liniowego sposobu realizacji działań. Wykorzystanie metodyki zwinnej (stosowanej wcześniej przede wszystkim w projektach dotyczących tworzenia oprogramowania) umożliwia szybkie dostosowanie prowadzonych działań do zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.