Total Cost of Ownership jako model pomiaru kosztów informatyki

Na etapie podejmowania decyzji o wyborze systemu informatycznego najczęściej bierze się pod uwagę jedynie cenę sprzętu komputerowego oraz usługi. Rzadko uwzględniane są inne wydatki związane z zakupem, takie jak koszty instalacji, użytkowania i modernizacji. Aby ustalić opłacalność inwestycji IT, można wykorzystać jako miarę TCO (Total Cost of Ownership), czyli tzw. całkowity koszt posiadania.

Na TCO składają się wszystkie koszty związane z danym sprzętem czy też usługą, poniesione w całym cyklu ich użytkowania. Są to koszty bezpośrednio i pośrednio związane z klientem wewnętrznym, korzystającym z planowanego rozwiązania informatycznego. Ważnym elementem podczas analizy całkowitego kosztu posiadania danego systemu informatycznego jest zróżnicowanie kosztów – na koszty bieżące eksploatacji oraz na nakłady inwestycyjne. Drugim wymaganiem jest uwzględnienie kosztów bezpośrednich (wydatki na sprzęt, koszty administrowania itp.) oraz pośrednich (np. przestoje). Metoda pomiaru kosztów za pomocą TCO pozwala na skalkulowanie pełnych kosztów danego systemu informatycznego oraz badanie całkowitego kosztu posiadania przy zmianie jego poszczególnych części składowych.

Podział kosztów TCO

Koszty TCO można podzielić na poszczególne grupy kosztów związane z cyklem życia danego rozwiązania informatycznego, czyli sprzętu i oprogramowania używanych w firmie (rys. 1).

Rysunek 1. Źródło: Opracowanie własne

Wyróżnia się cztery grupy kosztów związane z:

  1. zakupem i wdrożeniem systemu informatycznego – koszty poniesione na zakup sprzętu i odpowiedniego oprogramowania; koszty związane z instalacją sprzętu i oprogramowania; wszystkie koszty, które trzeba ponieść, aby wybrane rozwiązanie informatyczne zaczęło funkcjonować w przedsiębiorstwie,
  2. użytkowaniem systemu informatycznego – koszty bieżącej obsługi, utrzymania, administracji, monitorowania, koszty materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych, wynagrodzeń administratorów,
  3. udoskonalaniem i rozwojem systemu informatycznego – koszty rozwoju i udoskonalenia wdrożonego systemu informatycznego w firmie,
  4. likwidacją systemu informatycznego – koszty związane z likwidacją systemu informatycznego, koszty utylizacji itp.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.