Wymagane cechy systemu ERP do obsługi firmy międzynarodowej

System ERP wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem o zasięgu międzynarodowym musi spełniać określone kryteria. W tym artykule przybliżamy wymagania funkcjonalne w zakresie sprawozdawczości oraz raportowania dla menedżerów. Powstał on na bazie doświadczeń firmy Badesta – jednego z najstarszych w Polsce biur rachunkowych obsługujących firmy międzynarodowe – oraz firmy Sage, oferującej system ERP X3, który obecnie wspiera pracę przedsiębiorstw w 58 krajach.

W Polsce działają tysiące firm z kapitałem zagranicznym, głównie jako spółki córki i lokalne oddziały przedsiębiorstw o zasięgu międzynarodowym. Są one najczęściej elementem większej struktury – grupy kapitałowej. Podobne firmy córki działają w innych krajach i wszystkie nadzorowane są z poziomu jednej centrali, zlokalizowanej za granicą. Centrale grup kapitałowych zobowiązują swoje spółki zagraniczne do raportowania i przesyłania różnego rodzaju danych i informacji zarządczych. Choć możemy mówić o pewnych cechach wspólnych takich wymagań, wiele z nich ma charakter niestandardowy, który wynika z konkretnej kultury organizacyjnej, branży czy charakteru działalności organizacji. Dla spółek działających lokalnie raportowanie do centrali stanowi obciążenie i czysty koszt, dlatego w ich interesie jest, aby procesy te przebiegały jak najszybciej i przy minimalnym koszcie. Z kolei z perspektywy centrali kluczowe jest, aby otrzymać wiarygodny i rzetelny raport na czas, w wymaganej formie.

W praktyce podstawowym narzędziem do raportowania i komunikacji zarządczej na poziomie ponadnarodowym jest system ERP – o ile, oczywiście, spełnia wymagane kryteria. Aby je przybliżyć, przedstawimy wymagania raportowe zgłaszane przez centrale grup kapitałowych. Raportowanie na rzecz centrali zagranicznej przez firmę działającą w Polsce można rozpatrywać w trzech płaszczyznach:

  • sprawozdawczości zgodnej z obowiązującymi na świecie standardami: Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR; ang. IAS) oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF; ang. IFRS),
  • raportowania z działalności biznesowej, wyników finansowych oraz wybranych procesów biznesowych na potrzeby konkretnych menedżerów z centrali,
  • obsługi procesu budżetowania i kontroli założonych budżetów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.