Analiza struktury sprzedaży
Wyznaczenie wielkości sprzedaży stanowiącej próg rentowności, a także analiza zależności zysku od rozmiarów sprzedaży i kosztów, wymaga dodatkowych założeń i rachunków w przypadku, gdy przedsiębiorstwo produkuje i sprzedaje więcej niż jeden produkt. Struktura sprzedaży jest istotna np. przy wyznaczaniu progu rentowności dla całego przedsiębiorstwa. Różnice w cenach sprzedaży, a także w koszach zmiennych, mają wpływ na zyski surowe i udział zysku w cenie sprzedaży. W rezultacie wielkości sprzedaży stanowiące próg rentowności, a także związki między kosztami, rozmiarami sprzedaży i zyskiem, zmieniają się razem z proporcjami, w jakich sprzedawane są produkty przedsiębiorstwa. Proporcje te wyznaczają strukturę sprzedaży. Do przeprowadzenia analizy progu rentowności konieczne jest określenie z góry struktury sprzedaży oraz średniego ważonego surowego zysku jednostkowego. Trzeba też przyjąć, że założona struktura sprzedaży nie zmieni się w określonym czasie w przyszłości.