Rekrutacja w cyfrowym świecie

Rewolucja cyfrowa dotyka coraz więcej firm, reprezentujących różne sektory rynku. W Polsce obserwowany jest stabilny wzrost stopnia zaawansowania technologicznego – wykorzystywanych w biznesie systemów, programów oraz aplikacji internetowych.

MC_59_81.jpg

Firmy nieustannie dążą do usprawnienia funkcjonowania poprzez liczne inwestycje w rozwiązania z branży informatycznej. Jest to trend, który od kilku lat pozostaje aktualny zarówno w przypadku małych i rodzimych organizacji, jak i dużych międzynarodowych korporacji. W związku z wysokim zapotrzebowaniem na ekspertów w dziedzinie IT rekrutacja osób z niezbędnymi kwalifikacjami staje się dużym wyzwaniem.

Zapotrzebowanie na ekspertów w dziedzinie IT stale rośnie. Szacuje się, że w Polsce brakuje nawet 80 tys. specjalistów i wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się nadal utrzymywał. Rosnący popyt na informatyków i brak wystarczającej liczby odpowiednich kandydatów do pracy powoduje, że wyzwania stawiane przed działami HR są coraz większe, a metody na dotarcie z ofertą pracodawcy i zatrzymanie najlepszych pracowników w organizacji coraz bardziej skomplikowane. Sytuacja na rynku sprzyja kandydatom wyspecjalizowanym w obszarze rozwoju oprogramowania, administracji i zarządzania systemami oraz infrastrukturą. Wiele ciekawych ofert dotyczy również stanowisk łączących wiedzę z zakresu technologii informatycznych i biznesu.

Nieustanne zmiany

Zmiany i dynamiczny rozwój w ostatnich latach wpisały się w krajobraz polskiej gospodarki – firmy zwiększają zakres działalności, modernizują swoją infrastrukturę i w coraz większym stopniu otwierają się na nowoczesne technologie. W tym kontekście branża IT jest o tyle charakterystyczna, że doświadcza jeszcze bardziej dynamicznych i zaskakujących transformacji. Co jakiś czas można usłyszeć o innowacyjnych technologiach, nowych wersjach sprawdzonych rozwiązań czy platformach programistycznych (tzw. frameworkach). Jedno jest pewne i niezmienne – jeżeli specjalista w dziedzinie IT chce być atrakcyjnym kandydatem do pracy, to musi podążać za nowinkami technicznymi i stale pogłębiać swoją wiedzę. O tempie rozwoju nowoczesnych technologii może świadczyć fakt, że jeszcze kilkanaście lat temu nikt w Polsce nie słyszał o stanowiskach typu DevOps lub inżynier Big Data, jak również o hybrydowych i natywnych rozwiązaniach mobilnych. Obecnie są to role charakteryzujące się wysokim zapotrzebowaniem na rynku pracy.

Wymagania techniczne stawiane kandydatom i często pojawiające się na rynku stanowiska bardzo często są dyktowane przez zmieniający się sposób funkcjonowania społeczeństwa. Automatyzacja, cyfryzacja, Internet rzeczy to obecnie popularne kierunki rozwoju, które są naturalnym następstwem postępu technologicznego, ale również zmian zachodzących w życiu codziennym. Społeczeństwo staje się coraz bardziej zależne od Internetu, zautomatyzowanych i mobilnych rozwiązań, a także systemów, które pozwalają na szybką analizę danych. Na co dzień mamy do czynienia z ogromną ilością informacji, a wyłonienie z chaosu informacyjnego kluczowych wątków wymaga zastosowania rozwiązań technologicznych i aplikacji mobilnych. Przekłada się to również na potrzeby kompetencyjne przedsiębiorstw.

Programowanie i infrastruktura

Duże zapotrzebowanie firm na specjalistów w zakresie rozwoju oprogramowania to trend, który stale się utrzymuje. Największy popyt możemy zaobserwować na ekspertów w technologii Java, C#, .NET, rozwiązań webowych czy mobilnych – iOS lub Android. Nie oznacza to jednak, że specjaliści w innych językach programowania nie mogą liczyć na atrakcyjne oferty pracy. Zainteresowaniem pracodawców cieszy się również oprogramowanie wbudowane (C/C++), Python, PHP, Scala lub te związane z wykorzystaniem starszych technologii.

Ciekawym zjawiskiem są także zmiany zachodzące w obszarze testowania oprogramowania. Obecnie firmy stawiają przede wszystkim na testerów automatycznych. W rezultacie stanowiska związane z automatyzacją testów przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań pod względem finansowym niejednokrotnie przewyższają wynagrodzenie doświadczonych programistów. Wraz ze wzrostem zatrudnienia w obszarze tworzenia oprogramowania pojawiło się wzmożone zapotrzebowanie na specjalistów w zarządzaniu projektami informatycznymi. W zależności od modelu i metodologii pracy firmy poszukują Project Managerów bądź Scrum Masterów czy Agile Leaderów. Rozbudowana struktura i hierarchia stanowisk w obszarze rozwoju oprogramowania zapewnia pracownikom tej branży ciekawe możliwości rozwoju oraz awansu.

Kolejnym obszarem, w którym firmy rywalizują o wysoko wykwalifikowanych pracowników, jest wsparcie usług IT oraz zarządzanie infrastrukturą. Zarówno małe, lokalne firmy, jak i międzynarodowe korporacje potrzebują doświadczonych specjalistów, którzy będą odpowiedzialni za administrację serwerów, backup, wirtualizację rozwiązań czy codzienne wsparcie użytkowników końcowych. Tym samym na portalach pracy widnieją liczne oferty skierowane do specjalistów w obszarze administracji serwerami i systemami, wirtualizacji i magazynowania danych, a także wsparcia IT (pierwsza, druga i trzecia linia wsparcia). Interesujący jest fakt, że coraz więcej firm z różnorodnych branż decyduje się na zlokalizowanie w Polsce obsługi globalnych bądź regionalnych procesów i operacji IT, co daje informatykom dodatkowe możliwości pracy i rozwoju.

Wyzwania dla pracodawców

Wynagrodzenia w branży IT zdecydowanie przewyższają średnią krajową i systematycznie rosną. W zależności od doświadczenia i specjalizacji kandydaci mogą również liczyć na podwyżki rzędu 5–10% rok do roku. Jednocześnie pracodawcy dbają o pozafinansowe aspekty współpracy, które mają znaczenie dla zatrudnionych. Firmy kuszą rozwiązaniami pracy elastycznej, ciekawymi projektami i niestandardowymi benefitami.

Dla specjalistów IT duże znaczenie ma też marka pracodawcy, z czego z sukcesami korzystają liderzy rynku. Eksperci chcą pracować w firmach, które mają dostęp do najnowszych technologii i narzędzi. Mają na uwadze także portfolio klientów, a co za tym idzie rodzaj, zakres i prestiż projektów, w których potencjalnie mogą uczestniczyć, jeśli zdecydują się na współpracę. Jako przykład może posłużyć rozpoznawalność firmy Google, która przełożyła się na utrzymanie wieloletniej pozycji lidera i umocnienie jako jeden z najbardziej atrakcyjnych pracodawców. Firma pozostaje jednym z najchętniej wybieranych pracodawców, zarówno z uwagi na kulturę organizacji, jak również pracę nad innowacyjnymi projektami w skali globalnej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 44% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.