Dashboard sprzedażowy

Zebrane przez nas dane sprzedażowe są środkiem prowadzącym do celu, czyli odpowiedzi na ważne dla nas pytania, np. jak zmieniała się nasza sprzedaż w ciągu kilku lat oraz które produkty sprzedawały się w tym czasie najlepiej. Menedżer zlecając przygotowanie raportu chce uzyskać konkretne odpowiedzi, aby nie musiał sam analizować niezliczonej ilości danych dostarczanych mu przez każdego z handlowców.

INFO_16_23.jpg

Dlatego warto się zastanowić, jaka forma przedstawienia danych będzie najbardziej przejrzysta i zrozumiała. Świetnie w takim przypadku sprawdzają się wykresy. W pierwszej kolejności zbudujemy wykres pokazujący sprzedaż w poszczególnych latach, ale w sposób dynamiczny – aby można było wybrać lata/rok, który będzie wyświetlany na wykresie.

Tabela przestawna z podsumowaniem danych

Aby uzyskać pożądany efekt musimy zacząć od stworzenia tabeli przestawnej. Tabela przestawna nie będzie częścią prezentacji, dlatego umieszczamy ją obok danych. Zaznaczamy pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie wybieramy polecenie Tabela Przestawna z karty Dane i odpowiednio wypełniamy okno wstawiania, które się otworzy (Rysunek 1).

Kolejnym krokiem jest przeciągnięcie pola (kolumny) Data w tabeli przestawnej do obszaru etykiet kolumn, a pola Sprzedaż do obszaru podsumowania wartości (Rysunek 2).

Od Excela 2016 domyślnym sposobem grupowania dat jest grupowanie wg lat, kwartałów i miesięcy. Jeśli Excel pogrupował daty w inny sposób, albo w ogóle nie pogrupował danych, należy kliknąć w dowolną datę w tabeli przestawnej, a następnie wybrać z podręcznego menu polecenie Grupuj (Rysunek 3).

Następnie w oknie, które się pojawi musimy wybrać wg jakich okresów czasu chcemy grupować dane (Rysunek 4). Ponieważ wybraliśmy tutaj grupowania aż wg trzech różnych okresów, Excel dodał dwa nowe pola do tabeli przestawnej (Kwartały i Lata – patrz rys. 2). Później zastanowimy się, czy faktycznie potrzebujemy aż takiego rozróżnienia, czy może jednak zrezygnować z kwartałów, żeby uprościć odbiór naszego dashboarda.

Nasza tabela przestawna (Rysunek 2) nie będzie prezentowana na dashboardzie, więc wybrany układ raportu tabeli przestawnej nie ma większego znaczenia (domyślnie kompaktowy), ale dobrze byłoby zmienić sposób pokazywania liczb, ponieważ zaczyta się on do wykresu przestawnego, który będziemy tworzyć. Aby dokonać zmiany klikamy w dowolną liczbę prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy opcję Format liczby (Rysunek 5).

Otworzy się klasyczne okno do formatowania komórki ograniczone do zakładki Liczby. Chcemy wybrać tutaj formatowanie walutowe z zerem miejsc po przecinku (Rysunek 6).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.