SSC w małej organizacji

Jak pokazują ostatnie badania The Hackett Group, na świecie działa już ponad 4200 jednostek SSC. Eksperci podkreślają, że aktualnie wiodącą lokalizacją pod centra usług w spólnych jest region europy środkowo-wschodniej, w tym Polska. Model SSC to rozwiązanie, z którego mogą korzystać nie tylko duże, międzynarodowe firmy, ale również małe, lokalne organizacje.

Eksperci podkreślają, że przedsiębiorstwa, które zdecydują się na implementację modelu typu Shared Service mogą liczyć na redukcję kosztów operacyjnych oraz zwiększenie kontroli nad procesami biznesowymi obsługiwanymi przez firmę.

Centra usług wspólnych (Shared Services Centers, SSC) to wyodrębnione jednostki usługowe danego przedsiębiorstwa lub samodzielne podmioty gospodarcze, działające na rzecz macierzystej organizacji i jej oddziałów, obsługujące powierzone im procesy biznesowe1. Pierwsze centra SSC zaczęły powstawać na Zachodzie jeszcze w latach 80. Pionierami na tym polu były duże transnarodowe korporacje, które w tym modelu poszukiwały źródeł przewagi konkurencyjnej. Jak wynika z badań the Hackett Group (2012), dziś na świecie działa ponad 4200 ośrodków SSC, z czego 1603 centra (51%) są zlokalizowane w Europie. Należy jednak podkreślić, że na przestrzeni ostatnich lat to właśnie Europa Środkowo-Wschodnia, a przede wszystkim Polska, stała się wiodącą lokalizacją pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług biznesowych, w tym centra usług wspólnych. Jak wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), w naszym kraju istnieje obecnie 300 centrów z zagranicznym kapitałem, z czego zdecydowana większość to podmioty BPO (Business Process Outsourcing)/ITO (Information Technology Outsourcing) oraz SSC. Przeciętne centrum usług wspólnych2 (oraz BPO3 i ITO4) zatrudnia 277 osób. Wśród polskich miast najwyraźniejszym profilem SSC (jak również BPO i ITO) wyróżnia się Łódź.

Szereg potencjalnych korzyści związanych z wdrożeniem modelu SSC sprawia, że liczba organizacji decydujących się na otwarcie centrum usług wspólnych jest coraz większa. Co ważne, jest to rozwiązanie, z którego z powodzeniem korzystają nie tylko duże, transnarodowe korporacje. Rosnąca popularność outsourcingu sprawia również, że w ostatnim czasie coraz więcej małych organizacji decyduje się na skorzystanie z modelu SSC. Oczywiście w tym wypadku efekty rosną wykładniczo w zależności od wielkości, ale już organizacje, które w działach wspierających zatrudniają po kilkanaście osób, powinny odczuć efekty centralizacji. Jeszcze kilka lat temu mniejsze podmioty gospodarcze nie mogłyby pozwolić sobie na stworzenie jednej jednostki centralnej obsługującej większość procesów biznesowych. Dziś, w dobie powszechnej informatyzacji, z tego rozwiązania mogą skorzystać nawet niewielkie firmy. Aby SSC obsługiwało z jednego miejsca rozproszone oddziały przedsiębiorstwa, wystarczy komputer z dostępem do Internetu lub czasami nawet telefon komórkowy (smartfon).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.