Zwinność – zespoły czy biznes? Jak zmierzyć zwinność i jej wpływ na organizację?

Radosław Orszewski Informacja Zarządcza 19/2019 nr 19/2019 z dnia 2019-05-01
INFO_19_45.jpg

Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?

Lekarstwem na co ma być zwinność?

Zacznijmy od fundamentalnego pytania – dlaczego chcemy być zwinni? Dobrym powodem jest próba radzenia sobie z tzw. światem VUCA1. To koncept opracowany przez armię USA, który określa środowisko działania, w tym przypadku firmy, jako: zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Dla wielu właścicieli firm brzmi to jak codzienność. Taką charakterystykę przybierają przewidywalne dotąd rynki, relacje z klientami czy partnerami. Przyspieszające zmiany oczekiwań klientów, agresywne działania konkurencji czy nowe modele biznesowe zmuszają nas do myślenia o nowych sposobach działania. To nic złego. Najprawdopodobniej to samo odczuwa konkurencja, a możliwie wczesne uświadomienie sobie presji środowiska to potencjalna przewaga.

Niestety, spotyka się również organizacje, które czując nieokreślone do końca bolączki, rozglądają się wokół i widzą, że wielu konkurentów obejmuje kierunek „na zwinność”. Łatwo wpadają one w pułapkę kopiowania działań, narzędzi i metod, które mogą być dla nich nieodpowiednie. Ulegają modzie i kupują gotowe, popularne rozwiązania. Niestety to, na co się pochopnie zdecydujemy, może zwyczajnie nie pasować do naszego modelu biznesowego, struktury czy kultury organizacyjnej. Mówiąc obrazowo – firma budująca własne produkty będzie potrzebowała skrzynki z innym zestawem narzędzi niż ta, która tworzy je dla innych lub też świadczy wyspecjalizowane usługi.

Zmiana ku zwinności, najczęściej nazywana transformacją agile, oznacza konieczność zmian w praktycznie każdym obszarze naszej firmy. Tak, każdym. Niekoniecznie w takim samym stopniu i prawdopodobnie nie przy zastosowaniu tych samych narzędzi, ale zmiany dotyczyć powinny całej firmy. Niestety, duża część organizacji, które deklarują chęć zwinności, nie rozumie, że będzie to oznaczało potężne, długoterminowe i czasem kosztowne zmiany. Jeśli jednak powody ku transformacji są prawdziwe, to jest to przedsięwzięcie, dla którego trudno znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywny abonament przejdź do LOGOWANIA. Aby dobrać najkorzystniejszy plan abonamentowy przejdź do ZAMÓWIENIA ABONAMENTU.

Zaloguj Zamów abonament

    Źródło: Informacja Zarządcza 19/2019

Drukuj

Zobacz również

Filtruj artykuły wg.