Zwinność – zespoły czy biznes? Jak zmierzyć zwinność i jej wpływ na organizację?

Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?

INFO_19_45.jpg

Lekarstwem na co ma być zwinność?

Zacznijmy od fundamentalnego pytania – dlaczego chcemy być zwinni? Dobrym powodem jest próba radzenia sobie z tzw. światem VUCA1. To koncept opracowany przez armię USA, który określa środowisko działania, w tym przypadku firmy, jako: zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Dla wielu właścicieli firm brzmi to jak codzienność. Taką charakterystykę przybierają przewidywalne dotąd rynki, relacje z klientami czy partnerami. Przyspieszające zmiany oczekiwań klientów, agresywne działania konkurencji czy nowe modele biznesowe zmuszają nas do myślenia o nowych sposobach działania. To nic złego. Najprawdopodobniej to samo odczuwa konkurencja, a możliwie wczesne uświadomienie sobie presji środowiska to potencjalna przewaga.

Niestety, spotyka się również organizacje, które czując nieokreślone do końca bolączki, rozglądają się wokół i widzą, że wielu konkurentów obejmuje kierunek „na zwinność”. Łatwo wpadają one w pułapkę kopiowania działań, narzędzi i metod, które mogą być dla nich nieodpowiednie. Ulegają modzie i kupują gotowe, popularne rozwiązania. Niestety to, na co się pochopnie zdecydujemy, może zwyczajnie nie pasować do naszego modelu biznesowego, struktury czy kultury organizacyjnej. Mówiąc obrazowo – firma budująca własne produkty będzie potrzebowała skrzynki z innym zestawem narzędzi niż ta, która tworzy je dla innych lub też świadczy wyspecjalizowane usługi.

Zmiana ku zwinności, najczęściej nazywana transformacją agile, oznacza konieczność zmian w praktycznie każdym obszarze naszej firmy. Tak, każdym. Niekoniecznie w takim samym stopniu i prawdopodobnie nie przy zastosowaniu tych samych narzędzi, ale zmiany dotyczyć powinny całej firmy. Niestety, duża część organizacji, które deklarują chęć zwinności, nie rozumie, że będzie to oznaczało potężne, długoterminowe i czasem kosztowne zmiany. Jeśli jednak powody ku transformacji są prawdziwe, to jest to przedsięwzięcie, dla którego trudno znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.