Współpraca dyrektora finansowego (CFO) i dyrektora IT (CIO) w erze cyfryzacji i digitalizacji

W biznesie bardzo istotna jest elastyczność. Żyjemy w dynamicznym świecie, pełnym innowacji, technologii i ewoluujących potrzeb klientów. Firmy, które nie potrafią dostosowywać się do następujących zmian, zostają daleko w tyle za konkurencją. W odpowiedzi na nowe wyzwania i sytuację rynkową zmieniają się również role kierownicze i relacje między wewnętrznymi działami. Wymaga to nowego podejścia do podziału pracy i zarządzania procesami.

Info_29_44.jpg

Jednym z istotniejszych wyzwań, jakie czekają obecnie firmy, jest przeniesienie systemów biznesowych do chmury, nauczenie się korzystania z niej i – co najważniejsze – zbudowanie do niej zaufania. Co to oznacza dla firm? Nie tylko zmianę sposobu korzystania z usług w obrębie systemu biznesowego, ale także zmianę planowania budżetu. Ma to zatem niezwykle istotny wpływ na stanowiska dyrektora finansowego i dyrektora IT oraz na ich współpracę. Aby efektywnie wdrożyć zmiany w firmie i przystosować się do postępu technologicznego, CFO i CIO muszą postawić na ścisłą współpracę w celu podniesienia wydajności działań oraz szybkości podejmowanych decyzji.

Status quo

Jeszcze dekadę temu CFO skupiał się jedynie na sprawozdawczości finansowej, obowiązkach skarbowych czy strukturze kapitałowej. Dział IT był natomiast odpowiedzialny za instalację, monitorowanie i konserwację całego oprogramowania biznesowego.

Nie było tutaj mowy o podnoszeniu efektywności firmy dzięki współpracy tych działów albo prowadzeniu wspólnych projektów. Śmiało można napisać, że relacje między działami były wręcz napięte, ponieważ każda ze stron miała odrębne KPI, które były dla niej najważniejsze. Ciężko więc było o nić porozumienia i znalezienie wspólnego mianownika, by podejmować inicjatywy zespołowe. Taki stan rzeczy trwał do momentu pojawienia się intensywnej cyfryzacji i digitalizacji, kiedy w świecie biznesu zaczęła rosnąć popularność migracji do technologii cloud. Taka sytuacja oznacza tylko jedno – konieczność określenia na nowo ról CFO i CIO oraz zakresu ich współpracy.

Cyfryzacja i digitalizacja poprzez cloud – czym tak naprawdę jest i dlaczego jest tak istotna

Trudno podać jednoznaczną definicję cyfryzacji. Słowo to używane jest w wielu różnych znaczeniach. Według Ministerstwa Cyfryzacji w Programie Polska Cyfrowa możemy wydzielić dla niej trzy obszary: „pierwszy to szerokopasmowa infrastruktura umożliwiająca dostęp do szybkiego internetu, drugi stanowią przedsięwzięcia, dzięki którym zwiększa się pula usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną, z kolei trzeci obszar to projekty zachęcające ludzi do korzystania z internetu i zwiększające ich cyfrowe kompetencje”1.

Według Europejskiego Kongresu Cyfrowego w raporcie „Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa” cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów, która otwiera nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, a zarazem niesie ze sobą niepewność oraz różnego rodzaju zagrożenia, związane m.in. ze społecznymi skutkami automatyzacji procesów wytwórczych czy szeroko rozumianym bezpieczeństwem. Cyfryzacja jako ciągły proces konwergencji rzeczywistego i wirtualnego świata staje się głównym motorem innowacji i zmian w większości sektorów gospodarki.

Kluczowymi czynnikami napędzającymi rozwój gospodarki cyfrowej są obecnie:

  • internet rzeczy (ang. internet of things – IoT) oraz internet wszechrzeczy (ang. internet of everything – IoE),
  • wszechobecna łączność (ang. hyperconnectivity),
  • aplikacje i usługi oparte na chmurze obliczeniowej (ang. cloud computing),
  • analityka dużych zbiorów danych (ang. big data analytics – BDA) oraz duże dane działające jako usługa (ang. big data as a service – BDaaS),
  • automatyzacja (ang. automation) oraz robotyzacja (ang. robotisation),
  • wielokanałowe (ang. multichannel) oraz wszechkanałowe (ang. omnichannel) modele dystrybucji produktów i usług

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.